Home PodróżePolska Dłubniański Park Krajobrazowy

Dłubniański Park Krajobrazowy

Tym razem znowu zabieramy Was niedaleko od Krakowa. Choć niedaleko, to ciekawe miejsca które tutaj odkryjemy są zupełnie wyjątkowe. Co powiecie na turkusowe, bijące źródła, drewniany młyn i romański kościół z XIII wieku?

Pomysł wycieczki zrodził się z inspiracji wyprawą, którą organizował Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego. Niestety nie mogliśmy pojechać z nimi na wycieczkę, za to zorganizowaliśmy sobie podobną, w inny dzień.

Dłubniański Park Krajobrazowy leży na granicy Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej i Wyżyny Miechowskiej. Jego osią jest malownicza rzeka Dłubnia. Rzeka tym bardziej nam bliska, że na odcinku przepływającym przez Kraków zorganizowaliśmy kiedyś spływ kajakowy.

Spływ Dłubnią w nowej Hucie – sprawdź TUTAJ dlaczego to rozrywka ekstremalna

Nie ukrywam, że to co nas skłoniło do wyjazdu w te okolice, to niesamowite źródło Jordan. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę to hasło i zobaczycie cudownie turkusową wodę źródełka. No jak tu nie przyjechać i nie zobaczyć na własne oczy? Okazuje się jednak, że takich źródeł w okolicy jest kilka!

Źródło Jordan

Źródło leży we wsi Ściborzyce, w pobliżu Ibramowic i Wysocic. Nasza nawigacja bez problemu poprowadziła nas w to miejsce, ale… Z głównej drogi w Ściborzycach uważne oko dostrzeże po lewej stronie, nieco poniżej drogi, drewniane płotki i wiatę piknikową wśród drzew. Jednak o to, jak tam dotrzeć dopraliśmy już miejscowych. Trzeba wąską ścieżką pomiędzy polami przejść na dół, aż do wspomnianej wiaty piknikowej.

Źródło Jordan wyróżnia się wyjątkowym kolorem wody – niebiesko – turkusowym. Ma głębokość ok 3 metrów i według miejscowej legendy utopił się w nim kiedyś cały wóz z koniem. Bez trudu stojąc na drewnianej platformie nad źródłem zobaczycie charakterystyczne pulsowanie małych gejzerków. Co ciekawe, wydajność źródła jest bardzo duża, choć zmienna – od 20 do 100 l/s.

Woda tutaj ma stałą temperaturę – ok 10 stopni. Drewniane konstrukcje które zobaczycie pod wodą służyły kiedyś okolicznym mieszkańcom do ustawiania produktów spożywczych niczym w … lodówce. Tuż obok jest jeszcze jedno, mniejsze źródło – Jordanek. Niestety nie ma już tak spektakularnego koloru wody. Ciekawostki w okolicy? Bardzo proszę – Dwór Popielów zaprojektowany przez Teodora Talowskiego (tak, tego od najciekawszych kamienic w Krakowie!).

Jednak to nie koniec ciekawostek związanych ze źródłami w tej okolicy. Z tablicy dowiedzieliśmy się, że jest ich tu całkiem sporo:

Źródło Hydrografów

Tutaj w dotarciu znowu okazała się niezbędna nawigacja. Od głównej drogi skręcamy w kierunku rzeki. Zobaczycie opuszczony dom i kaskadę na Dłubni. Trzeba tylko podejść nieco dalej i za opuszczonym domem jest bardzo malownicze źródło. To teren prywatny, jednocześnie mamy tu swobodny dostęp ze względu na fakt, że źródło jest Pomnikiem Przyrody. Tu znowu bez trudu dostrzeżecie pulsujące miejsca na dnie. Wydajność źródła jest spora – 55-135 l/s . Jest tu też nieczynny drewniany młyn wodny.

To nie koniec atrakcji Doliny Dłubni. Na uwagę zasługują też kościoły w okolicy.

Kościół św. Mikołaja w Wysocicach

Pochodzi z XIII wieku i jest w stylu romańskim. Tuż przy kościele jest gablota gdzie szczególnie dokładnie są opisane ciekawe elementy. Na uwagę zasługują charakterystyczne dla sztuki romańskiej okna – biforia, piękna rzeźba nad wejściem z XIII wieku i stiukowy ołtarz. Niestety nie zobaczycie u nas wnętrza kościoła. Właśnie zaczynało się nabożeństwo i nie chcieliśmy robić zdjęć w środku. Jednak ołtarz i otaczające go freski są tak piękne, że może kiedyś wybierzemy się tutaj jeszcze raz.

Klasztor Norbertanek w Ibramowicach

Historia kościoła sięga roku 1223. Jednak obecne zabudowania powstały w latach 1711-21 , odbudowane po pożarze, który zniszczył pierwotne budynki klasztoru.

Szukacie pomysłu na wycieczkę? Polecamy Dolinki rozrzucone wokół Krakowa – opisy większości z nich znajdziecie TUTAJ

Zrealizowaliśmy już cały nasz plan zobaczenia wszystkich Dolinek Krakowskich – odwiedziliśmy Dolinę Bolechowicką, Kluczwody, Kobylańską, Będkowską, Eliaszówki, Racławki i Szklarki.

Do listy dorzuciliśmy jeszcze jeszcze:
Dolinę Mnikowską

Sąspowska
Wodącej

Wąwozy
Balickie Doły • Buce • Ciasne Skałki • Jamki • Kleszczowski • Krzyk • Kochanowski • Kulenda • Lisi Dół • Mazurowe Doły • Niegoszowicki • Pajoki • Pierunkowy Dół • Półrzeczki • Stradlina • Wądole • Zakopane • Zbrza • Zapustny Dół

Rezerwaty Przyrody Wyżyny Krakowsko – Częstochowskiej:

Garb
Tenczyński
Bukowica, Dolina Mnikowska, Dolina Potoku Rudno, Kajasówka, Lipowiec, Skała Kmity,
Zimny Dół
Wyżyna
Olkuska
Dolina Eliaszówki, Dolina Kluczwody, Dolina Racławki, Dolina Szklarki, Michałowiec,
Ostra Góra, Pazurek, Wąwóz Bolechowicki
Wyżyna
Częstochowska
Bukowa Kępa, Góra Chełm, Góra Zborów, Kaliszak, Ostrężnik, Parkowe, Ruskie Góry, Smoleń, Sokole Góry, Wielki Las, Zielona Góra