Home PodróżePolska Jesień na Jurze – rezerwat Bukowica

Jesień na Jurze – rezerwat Bukowica

Już grudzień, a zima jakoś nie może wystartować. Ale skoro nie ma śniegu to nadal, możemy robić jesienne wycieczki. A jak jesień, to muszą być liście, najlepiej kolorowe i bukowe. Tak więc dzisiaj zabieramy Was na wycieczkę w jesiennym klimacie do rezerwatu Bukowica.

W tym roku szczególnie przekonaliśmy się, że warto szukać mało znanych miejsc na mapie. Prawdziwe oblężenie przeżywają popularne Dolinki Krakowskie, a nawet w tych mniej znanych, na parkingach jest pełno. Prawdziwą sztuką jest pojechać na wycieczkę do lasu i nie mijać się tam z tłumem innych spacerowiczów. Jedyny ratunek to albo wycieczka wcześnie rano, albo wyszukiwanie nowych, mniej znanych miejsc.

Tym razem znowu nam się udało. Połączyliśmy dwie wycieczki i rano, dość wcześnie, zameldowaliśmy się nad stawami kaskadowymi w Pogorzycach, niedaleko Chrzanowa.

Planując wycieczkę nad stawy przeglądaliśmy okolicę w poszukiwaniu jeszcze jednego ciekawego miejsca i znaleźliśmy Rezerwat Bukowica!

Rezerwat Bukowica w Małopolsce

Bukowica to rezerwat położony w gminie Babice, w powiecie Chrzanowskim, pomiędzy miejscowościami Wygiełzów i Zagórze. Rezerwat został utworzony w 1987 roku i zajmuje powierzchnię 22,76 ha. Objęte ochroną wzgórze Bukowica (361 m n.p.m.) stanowi fragment Garbu Tenczyńskiego.

Atrakcją rezerwatu jest ściana skalna (wychodnia) zbudowana z triasowych wapieni i mająca długość kilkunastu metrów, oraz źródło z rzeźbą boginki z dzbanem.

Naszą wycieczkę zaczynamy z parkingu. Jest nieźle, bo po kilku krokach widzimy oznakowanie szlaków, więc jest szansa że się nie zgubimy. Niestety, po kilku metrach okazuje się, że ścieżka jest zatarasowana powalonym drzewem i musimy szukać obejścia. Jesteśmy w rezerwacie, więc poruszać się tutaj możemy tylko po wyznaczonych szlakach. Niestety jest to dość trudne, bo nasz zielony szlak cały czas nam gdzieś umyka…

Docieramy wreszcie do pierwszej skały, która robi naprawdę duże wrażenie. Dokoła kolorowe liście i słońce. Pięknie! A jeszcze piękniej, bo znajdujemy też żółty szlak i malowniczym wąwozem schodzimy do źródła.

Total distance: 3531 m
Max elevation: 489 m
Min elevation: 402 m
Total climbing: 132 m
Total descent: -131 m
Total time: 01:22:12
Download file: pl-mlp-rezerwat-bukowisko-kasai.eu.gpx

Źródło w rezerwacie Bukowica

Przeczytałam gdzieś, że tutejsze źródełko określane jest jako cudowne. Związane z nim jest też kilka legend – o Złotej Kaczce, która przypływa do źródełka podziemnym korytarzem z zamku w Lipowcu i o tym, że w tym miejscu zatrzymał się w drodze pod Wiedeń król Jan III Sobieski.

Jedno jest pewne, miejscowi doceniają wodę tutaj wypływającą – gdy tu dotarliśmy kilka osób nabierało wodę do dużych butelek i zabierało ze sobą do domu.

Wracając już w kierunku parkingu mamy imponujące skały po lewej stronie. Niestety tabliczka jasno informuje że to teren rezerwatu a pod same skały żaden szlak nie prowadzi… Szkoda.

Rezerwat Bukowica – kiedy jechać

Bukowica niewątpliwie pięknie prezentuje się w jesiennej szacie. Ale wiosną może tu też być ciekawie. Spotkać tu możemy wawrzynka wilczełyko, konwalie majową i storczyki z rodzaju kruszczyk.

Rezerwat Bukowica – informacje praktyczne

Dojazd z Krakowa – to ok 48 km z centrum miasta.

Parking bezpłatny, tuż przy głównej drodze. Tuż obok przebiega malownicza ścieżka rowerowa

Jeśli tutaj dotrzecie, polecamy kierować się w przeciwnym kierunku niż my. Czyli najpierw dotrzeć do źródła, a potem idąc wąwozem zrobić pętelkę. Na drzewach jest specyficzne oznakowanie – odcisk buta i on Was doprowadzi do źródełka. Czyli idąc od parkingu, i dotarciu w pobliże rezerwatu polecamy się kierować w lewo, a nie tak jak my w prawo.

Wycieczka zajęła nam ok 1,5 godziny, przeszliśmy 3,5 km.