Home PodróżePolska Las w Goszczy – małopolska na rowerach

Las w Goszczy – małopolska na rowerach

Czy zdarzyło się Wam pojechać na wycieczkę i znaleźć się w miejscu, z którego będzie chcieli uciekać jak najszybciej? Nam zdarzyło się całkiem niedawno. Na szczęście ten dzień udało się uratować i zrobiliśmy ciekawą wycieczkę rowerową po lesie w Goszczy.

W dzisiejszych czasach o atak paniki i chęć ucieczki w moim przypadku nie jest trudno. Wystarczy że zobaczę tłum kłębiący się na leśnej ścieżce i już włącza mi się program ucieczkowy. Tak było gdy zobaczyliśmy jakie nieprzebrane tłumy tłoczą się przy wejściu na szlak w Ojcowskim Parku Narodowym…

Paradoksalnie sama wielokrotnie przekonuje wszystkich, że słoneczny dzień to najgorszy moment na odwiedziny w Dolinie Prądnika. Tymczasem w swej naiwności sądziłam, że główny tłum będzie tłoczył się gdzieś w okolicach Bramy Krakowskiej, a my cichutko przemkniemy sobie przez Dolinę Sąspowską. Nic z tego.
Najwyraźniej wiele osób jest święcie przekonana, że mamy pod Krakowem tylko i wyłącznie OPN i właśnie tam w słoneczny weekend wypada się pojawić.
Praktycznie z każdej możliwej drogi dojazdowej w kierunku doliny wylewała się lawina samochodów, rowerzystów i spacerowiczów. Po dwóch podejściach i dobitnym przekonaniu się, że nie jest to miejsce dla nas, uciekliśmy w panice.

Jak w takim razie uratować choć pół dnia i ruszyć gdzieś na wycieczkę?
Zdecydowanie potrzebowaliśmy jakiegoś lasu. Szybki rzut oka na mapę i moje notatki i mamy cel – jedziemy do Goszczy.

Las w Goszczy

Już kiedyś trafiłam na opis lasu w Goszczy na stronie Okolice Krakowa. Jest tam wytyczona zgrabna pętelka przez las „Zostań pomocnikiem leśnika” z wyznaczonymi punktami. Żeby wykonać zadania kryjące się pod kolejnymi numerami musicie wydrukować sobie opis ze strony nadleśnictwa (w tym przypadku Nadleśnictwo Miechów), albo czytać zadania w telefonie. Jak trafić na początek ścieżki? Po wjeździe do lasu po 800 m dojeżdża się do miejsca początkowego – współrzędne geograficzne (GPS 50.189605, 20.038125).

Total distance: 10412 m
Max elevation: 380 m
Min elevation: 297 m
Total climbing: 178 m
Total descent: -184 m
Total time: 02:15:27
Download file: pl-mlp-las-goszcza-kasai.eu.gpx

My przyjechaliśmy tu głównie na wycieczkę rowerową, więc zaczynaliśmy niezależnie od numeracji szlaku.

Miejsca piknikowe na trasie

Jeśli szukacie ciekawego miejsca piknikowego pod Krakowem, to w lesie w Goszczy znajdziecie wyjątkowo atrakcyjne takie miejsca. Jest tam duża polana z wiatą piknikową, stołami i kamiennym paleniskiem. Tuż obok, przy kapliczce na drzewie, jest jeszcze drugie miejsce piknikowe. Są tam też tablice edukacyjne i można nauczyć się rozpoznawania różnych gatunków drzew.

My jednak ruszyliśmy dalej i zrobiliśmy piknik z dala od ludzi.

Ciekawostki w Lesie w Goszczy

W lesie są wytyczone trasy do nordic walking. Przebiega tu też szlak Świętego Jakuba.
My kręcąc się po ścieżkach nie trzymaliśmy się tylko ścieżki dydaktycznej. Dzięki temu znaleźliśmy malowniczy wąwóz cały zasypany żółtymi liśćmi.

Las w Goszczy – informacje praktyczne

Dojazd z Krakowa
Z centrum miasta to ok 20 km.

Parking
Tuż przy lesie. Jest tu sporo miejsc parkingowych. Gdy przyjechaliśmy parking był pełen. Na szczęście obszar lasu i długa ścieżka spacerowa powodują, że nie ma tłoku.

Spacer z dziećmi
Ścieżka idealna na spacer z dziećmi. Z wózkiem raczej nie polecamy całej pętelki – są tu typowe, leśne ścieżki z koleinami i błotem. Możecie za to wygodnie spacerować od szlabanu w kierunku polany z miejscami piknikowymi.

Jeśli będziecie chcieli zorganizować piknik, urodziny albo ognisko w wyznaczonym miejscu piknikowym – można to zgłosić do nadleśnictwa TUTAJ.

Pod Krakowem mamy sporo ciekawych lasów – Puszcza Niepołomicka, Puszcza Dulowska i masz ulubiony Las Bronaczowa. Jednak las w Goszczy może być też dobrym pomysłem na wycieczkę.