Dolina Racławki
Home PodróżePolskaKraków i okoliceDolinki Krakowskie Dolina Racławki – dzika żółta trasa i jaskinia Żarska

Dolina Racławki – dzika żółta trasa i jaskinia Żarska

Jak do tej pory udało się nam zobaczyć chyba większość dolinek podkrakowskich. Mamy swoje ulubione i takie do których bardzo często wracamy. Wśród nich wyjątkowe miejsce zajmuje Rezerwat Przyrody Dolina Racławki. Tym razem udało się nam dotrzeć wreszcie na żółty szlak i poznaliśmy zupełnie nowe, dzikie oblicze tej ciekawej doliny.

Mam wrażenie, że dolinki podkrakowskie przeżywają przez ostatni rok istne oblężenie. Już nie tylko siedem z nich, zebranych w Parku Krajobrazowym Dolinki Krakowskie jest tłumnie odwiedzanych. Teraz nawet Dolina Mnikowska czy też Grzybowska mają pełne parkingi.
Nie wiem jak to wygląda teraz w Dolinie Racławki, i czy też cieszy się dużą popularnością, ale pamiętajcie, że są tam trzy trasy, które idealnie rozładują nawet sporą liczbę turystów na szlaku. Dodatkowo bardzo mały parking idealnie reguluje ilość osób wędrujących po dolinie.

Dolina Racławki – trasy czerwona i niebieska

Chyba już nie zliczę ile razy odwiedziliśmy Dolinę Racławki.

Najczęściej wędrowaliśmy szlakiem niebieskim (długość ok 6 km), który nadaje się nawet na wycieczkę rowerową. Jest tam wytyczona ścieżka dydaktyczna mająca aż 13 punktów.
Gdy jednak odbijemy w prawo, do Wąwozu Stradlina, tam już jest bardziej dziko i z terenowymi przeszkodami.

Podobnie jest na szlaku czerwonym (długość ok 5 km). Tam już trzeba się trochę powspinać (przynajmniej na początku szlak pnie się do góry), ale bajeczne widoki po drodze (Wąwóz Zbrza) rekompensują wysiłek. Na trasie mamy nieczynny kamieniołom i kończymy wędrówkę tuż przy odrodzeniu Kamieniołomu Dubie. Na trasie mamy 5 punktów ścieżki dydaktycznej tam wytyczonej.

WP_20140622_025

Jednak przez te wszystkie lata nie dotarliśmy na szlak żółty. Aż wreszcie teraz się udało.

Dolina Racławki – szlak żółty

Szlak żółty to ścieżka dydaktyczna składająca się z 8 punktów. Na trasie mamy malowniczy Wąwóz Żarski, Jaskinie Żarską i rzekę Szklarkę. Szlak ma około 6 km długości.
Naszą wycieczkę zaczynamy tym razem nie na parkingu tuż przy miejscowości Dubie, ale nieco dalej, na zakręcie, w lesie. Jest tam niewielki leśny parking, tuż obok drogi ze szlabanem w lesie.

Właśnie z tego parkingu najlepiej zacząć wędrówkę żółtym szlakiem do Jaskini Żarskiej. Szlak jest bardzo malowniczy – powalone drzewa, a wiosną dużo wiosennych kwiatków. Istotne jest też to, że oznaczenie szlaku na  drzewach jest częste i dobrze widoczne.

Jaskinia Żarska

Do jaskini musimy zboczyć że szlaku i pokręcić się wśród malowniczych skałek. Tutaj też możecie zapolować na wiosenne kwiatki.

Od jaskini żółty szlak prowadzi dalej, aż do Dubia, ale…
Naszym celem było przejść cały szlak i właściwie to się udało. Niestety o ile jest on dobrze oznaczony na trasie do jaskini i jeszcze całkiem dobrze widoczny w lesie, aż do drogi, to dalej to już wygląda jak szukanie igły w stogu siana. Do tego dochodzi niestety przejście skrajem dość ruchliwej drogi.

Ale po kolei.
Od jaskini idziemy dalej malowniczym lasem, aż wyjdziemy na jego skraj a potem szlak znowu wraca do lasu. Następnie jest dość ostre zejście w dół, do drogi.

Po drugiej stronie jezdni szlak doprowadził nas do rzeki Szklarki. Jest tam niesamowicie malowniczo i… Całe góry śmieci… Nawet nie byliśmy w stanie policzyć opon, które zalegały w rzece i na brzegu.
Smutne.
Niestety teraz szlak znika nam całkowicie, a dodatkowo domiemaną ścieżkę przecinają powalone drzewa…
Udaje się nam jeszcze zlokalizować tablice nr 4 na naszym szlaku.
Jest po drugiej stronie rzeki, więc trzeba zgrabnie przeprawić się po kłodach drewna na drugi brzeg rzeki.

W okolicach pstrągarni całkiem gubiliśmy ścieżkę i szlak. Zupełnie nie uśmiechało się mam przejście wzdłuż drogi. Dlatego za ogrodzeniem pstrągarni znowu wchodzimy do lasu i tam już trochę na wyczucie docieramy do Dubia. Schodzimy prosto na fantastyczny plac zabaw w Dolinie Pstrąga.
Niestety żeby wrócić po samochód czeka nas przejście skrajem drogi, pod górę, na nasz leśny parking.
Skończyło się na tym, że ja zostałam z dziećmi na placu zabaw, a koleżanka wróciła po samochód.

Dla dzieciaków na pewno nagrodą za dzielną wędrówkę będzie wizyta na fantastycznym placu zabaw w Dubiu. Nieco dalej jest też smażalnia pstrągów, niestety przed sezonem czynna tylko w weekendy.

Jeśli jeszcze nie byliście w Dolinie Pstrąga – rzućcie okiem na nasz osobny wpis i zachwyty tym miejscem:

Dolina Racławki – szlak żółty – jak zaplanować wycieczkę

Niestety nie polecam przejścia całego szlaku żółtego – chyba że świadomie będziecie chcieli zrobić tą pogmatwaną trasę.
Jednak spokojnie możecie zrobić tylko część – przejść do Jaskini Żarskiej. To będzie ciekawa wycieczka szczególnie wiosną i jesienią.