Home PodróżePolskalubelskie Janów Podlaski i Stadnina Koni Arabskich

Janów Podlaski i Stadnina Koni Arabskich

Mamy w Polsce sporo unikalnych miejsc, wyjątkowych w skali europejskiej a nawet światowej. Właśnie takim miejscem jest Janów Podlaski i Stadnina Koni Arabskich.

O Janowie Podlaskim i stadninie słyszał chyba każdy. O tym, że są tam hodowane konie najwyższej światowej klasy wie chyba cały świat, a przynajmniej taka jego część, która siedzi w temacie koni wyścigowych.

Dlatego z tym większą radością dotarliśmy do Janowa i do stadniny.

Stadnina Koni Arabskich

Stadnina jest położona ok 2 km od Janowa, w miejscowości Wygoda. Stadninę założył w 1817 roku Rząd Królestwa Polskiego, za zgodą cara Aleksandra I. Pierwszym dyrektorem był hrabia Aleksander Potocki. W kolejnych latach powstały stajnie, które możemy teraz podziwiać – Czołowa oraz Zegarowa (zaprojektowana przez Henryka Marconiego). Następnie Wyścigowa, Woroncowska i Prywatne.

W naszych czasach, do 1994 roku, stadnina działała jako Państwowe Gospodarstwo Rolne „Stadnina Koni Janów Podlaski”. Z kolei po 1994 гoku jako „Stadnina Koni Skarbu Państwa Janów Podlaski”. Aktualnie funkcjonuje jako „Stadnina Koni Janów Podlaski Sp. z oo.”

Stadnina Koni w Janowie Podlaskim – zwiedzanie

Janów Podlaski i Stadninę odwiedziliśmy w lipcu 2022 roku. To pamiętna data – aż trudno w to uwierzyć, ale po 3 latach zamknięcia spowodowanego pandemią, a potem blokadą terenów przygranicznych z Białorusią, stadnina wreszcie zaczęła przyjmować zwiedzających!

Trzeba pamiętać, że są tu hodowane konie czystej krwi arabskiej i półkrwi angloarabskiej. Oglądanie tych zwierząt na wybiegach to wyjątkowa przyjemność! Wszystkich koni w stadninie jest prawie 500. Co wyróżnia konie arabskie na tle innych? Charakteryzuje je tzw bukiet arabski – piękna łabędzia szyja, szczupaczy pysk, piękny ruch.

Stadnina położona jest na obszarze 2500 ha. Nie jest to muzeum, ani też park dla turystów – zwiedzając musimy się podporządkować przepisom obowiązującym na terenie stadniny. Już przy wejściu, na planie stadniny możemy zobaczyć gdzie jest dopuszczony ruch turystów.

Jadąc tutaj, zastanawiałam się czy uda się nam zobaczyć te wyjątkowe konie z bliska. Wiedziałam, że do stajni wchodzić nie wolno, na szczęście rano wszystkie konie były na wybiegach położonych w zasięgu wzroku, więc bez trudu mogliśmy podziwiać te piękne zwierzęta.

Stajnia Czołowa to najstarsza i pierwsza murowana stajnia tutaj. Są tam konie, które są ogierami czołowymi, czyli to one przekazują swoje najlepsze geny kolejnym pokoleniom janowskich koni. Najstarszym ogierem kryjącym stadniny jest Aslan, syn Algory i Eukaliptusa. Jest tam też Bandolero – najlepszy koń wyścigowy stadniny.

W osobnej stajni są klacze. Z tablicy, która była niedaleko dowiedzieliśmy się, że najstarsza klacz w stadninie to Czartawa (1992 r).

Stadnina przygotowuje się teraz do aukcji, która będzie w sierpniu. Będzie wystawionych 15 koni – 3 ogiery i 12 klaczy. Dwa najlepsze konie które pojawią się na aukcji to klacze Euzona i Atakama. Być może znowu padnie jakiś rekord w czasie aukcji.

Na koniec zajrzeliśmy jeszcze do kawiarni i restauracji która jest przy hali pokazowej. Tam niedaleko jest pastwisko i też można popatrzeć na konie.

Janów Podlaski – co warto zobaczyć

Zanim wyjedziecie z Janowa Podlaskiego zatrzymajcie się jeszcze na Rynku. Jest tam piękna fontanna, centrum informacji turystycznej, barokowy kościół św. Trójcy oraz… Stacja benzynowa! Dodam, że to nie jest zwykła stacja. Mikroskopijnie malutka, a przy niej zabytkowe dystrybutory paliwa – najstarsze w Europie i pochodzące z 1928 roku!

Janów Podlaski i stadnina koni arabskich – informacje praktyczne

Parking

Przed bramą wjazdową na teren stadniny, na łące. Bezpłatny. Na terenie stadniny parkingi są płatne.

Godziny otwarcia i zwiedzanie

Stadnina jest czynna codziennie – od 9:00 do 16:00. Aktualne godziny zwiedzania prosimy sprawdzać na stronie stadniny TUTAJ.

Wstęp na teren stadniny jest płatny. Możemy zwiedzać indywidualnie albo w grupie z przewodnikiem.

Po terenie stadniny możemy się poruszać na dwa sposoby:

• wykupując bilet indywidualny ( 14 zł / 4 zł ulgowy)
  • zapisując się na wycieczkę z przewodnikiem ( 30 zł / 20 zł ulgowy) – można zobaczyć stajnie Czołową, izbę pamięci, powozownię i stajnie Zegarową.

Poruszamy się tylko po wyznaczonych alejkach i nie wchodzimy do stajni.

Na koniec warto zobaczyć dwa miejsca:

• cmentarz koni
  • hala pokazowa, gdzie mieści się też kawiarnia i restauracja.

W Stadninie byliśmy rano i po całym terenie poruszaliśmy się całkiem sami. Potem stopniowo odwiedzających przybywało… Gdy wychodziliśmy po około 3 godzinach spędzonych w stadninie, parking był pełen…

Nocleg na Podlasiu

Do Janowa Podlaskiego ruszyliśmy z Rogaczy – naszej uroczej miejscówki w Arche Siedlisko Rogacze. Spędziliśmy tam kilka dni dokładnie poznając bliska i dalsza okolicę. To wyjątkowe miejsce noclegowe – w samym środku uroczej Podlaskiej wioski Rogacze mamy bardzo wygodne domki kontenerowe, w pełni wyposażoną kuchnię i możliwość wypożyczenia rowerów. Blisko natury – tak jak lubimy!