Home Rusz się!Las Ruszaj na Podlasie – Białowieża i Puszcza Białowieska

Ruszaj na Podlasie – Białowieża i Puszcza Białowieska

Jaki jest idealny kierunek na wszelakie długie weekendy i na wakacje? Od lat nie mamy wątpliwości, to Podlasie! Tym razem dokładnie poznawaliśmy południową część województwa i na jeden dzień wyskoczyliśmy do Białowieży.

Jak Podlasie, to musi być Białowieża!
Mamy teraz wyjątkowe szczęście, po wielu miesiącach zamknięcia, od 1 lipca 2022 roku znowu można bez problemów pojechać do Białowieży i do Puszczy Białowieskiej!

Tym razem zrobiliśmy białowieski klasyk – żubry i ścieżki w Puszczy Białowieskiej.

Puszcza Białowieska i Białowieski Park Narodowy

Warto wiedzieć, że Puszcza Białowieska jako jeden z kilku obiektów przyrodniczych w Polsce została wpisana na listę UNESCO!
To ogromny obszar zajmujący 3 086 km². Jest tam kilka tras, które koniecznie trzeba zobaczyć. Co ciekawe są tam też miejsca, które możemy zobaczyć tylko z licencjonowanym przewodnikiem. Jedyna dostępna trasa na terenie obszaru ochrony ścisłej BPN to tzw. „Trasa do Dębu Jagiełły”. Wycieczka z przewodnikiem trwa 3-4 godziny. Listę przewodników znajdziecie TUTAJ. Tym razem nie ruszyliśmy na tą wyjątkową trasę, może następnym razem.

Rezerwat Pokazowy Żubrów

Rezerwat ma powierzchnię 27 ha i jest położony około 3 km przed Białowieżą.

Tutaj mamy gwarancję, że zobaczymy żubra!
Są tu też łosie, jelenie, sarny i dziki. Jak będziecie mieli szczęście zobaczycie też wilka i rysia. Niestety żubroń nam się nie pokazał…
Dodatkowy plus dla odwiedzających z dziećmi – spory plac zabaw przy pawilonie edukacyjnym.
Wstęp płatny – dorośli 16 zł i ulgowy 10 zł.
Czynny jest od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9:00 – 17:00

Żebra Żubra

To chyba najciekawszą trasa turystyczna w Puszczy Białowieskiej. My wędrowaliśmy od  strony Rezerwatu Pokazowego Żubrów do parkingu w pobliżu Białowieży.
Na trasie mamy piękny las i praktycznie cała trasa, ok 3 km, prowadzi po drewnianych kładkach.
Niestety szlak nie jest w formie pętelki. Choć my trochę oszukaliśmy system i tylko Marek wrócił po samochód po kładkach. Ja z Malwinką poszłyśmy do Białowieży, i tam w parku poczekaliśmy na Marka.

Skansen Architektury Drewnianej Ludności Ruskiej Podlasia

Prywatny skansen tuż przed Białowieżą. Mieści się na terenie dawnej wsi Kropiwnik, zniszczonej przez hitlerowców podczas II wojny światowej.

Białowieża – Park Pałacowy

Pałac, myśliwska rezydencja carów rosji, był tu kiedyś najokazalszym budynkiem.  Pałac spłonął w 1944 roku i nigdy nie został odbudowany. Teraz uwagę przykuwa jedna z bram pałacowych ( brama kuchenna). Zachwycający jest też drewniany dworek z 1845 roku, to najstarszy budynek w Białowieży. Kolejne ciekawostki tutaj to zachowane pałacowe stajnie, malownicze stawy, okazałe dęby mające około 300 lat i obelisk z 1752 roku, upamiętniający polowanie Augusta III Sasa.

Obecnie największym budynkiem w Parku jest siedziba Białowieskiego Parku Narodowego. Jest tu wieża widokowa (niestety była nieczynna gdy dotarliśmy tam na początku lipca) i Muzeum. Muzeum Przyrodniczo-Leśne jest czynne codziennie w godzinach 9:00 – 16:30 (ostatnie wejście na ekspozycję stałą odbywa się godzinę przed zamknięciem Muzeum).

Szlak Dębów Królewskich i Książąt Litewskich

Początek szlaku jest tuż przy głównej drodze, na uroczysku Stara Białowieża. Trasa ma około 0,5 km i w całości prowadzi po drewnianych kładkach. W lesie możemy wypatrzeć wiekowe dęby mające po 150 – 500 lat!

Wieża widokowa w pobliżu trasy Żebra Żubra

Tu warto się zatrzymać – malownicza drewniana kładka i wieża z pięknym widokiem na zalane łąki. Wieże bez problemu wypatrzycie z głównej drogi, jest ok 800 m od parkingu przy ścieżce Żebra Żubra.

Kosy Most i Carska Tropina

Tu ruszyliśmy czarnym szlakiem do imponującej drewnianej wieży widokowej. Podziwiamy tu piękną dolinę Narewki.
Wycieczkę możemy kontynuować  dodatkowo drogą „Carska Tropina”, czyli ponad 100 letnią drogą wybudowaną dla cara.
Przy znam się szczerze, że tutaj wyjątkowo nam dokuczały komary i nawet nie pomyślałam żeby ruszyć w dalszą wędrówkę. Jednak gdy już w domu doczytałam jak piękna jest trasa na ścieżce Carska Tropina to zdecydowanie musimy tu kiedyś wrócić!
Uwaga – do wieży widokowej możecie dotrzeć na rowerze, jednak ma ścieżce Carska Tropina jest zakaz poruszania się na rowerze!

Narewka

Byliśmy już tu na koniec dość bogatego dnia i przyznam się szczerze że w pełni nie wykorzystaliśmy potencjału ten na pozór niepozornej miejscowości.
Tu zatrzymaliśmy się tylko nad rzeką na mini plaży. Jest tam plac zabaw i miejsca piknikowe. Tutaj też możecie wypożyczyć kajaki i popływać po rzece Narewka, która jest wyjątkowo malownicza.

Niestety przegapiliśmy, że w tej miejscowości jest też cmentarz żydowski z około 150 macewami.

Dąb Dunin – Europejskie Drzewo Roku

Dąb Dunin – wyjątkowo piękny dąb szypułkowy. Rośnie na skraju Puszczy Białowieskiej, niedaleko wsi Przybudki. Znalazłam informację, że obwód pnia na wysokości 130 cm od podstawy wynosi 530-550 cm. W roku 2021 został dokładnie oszacowany jego wiek i sędziwy Dunin ma około 400 lat! Nosi imię Dunin na cześć białorusko – polskiego poety i dramaturga Wincentego Dunina Marcinkiewicza, wcześniej był nazywany Strażnikiem Puszczy. W 2021 roku został Polskim Drzewem Roku, a w 2022 roku wygrał w konkursie na Europejskie Drzewo Roku.

Co jeszcze ciekawego w okolicy Białowieży?

Całkiem sporo!
My już tam nie dotarliśmy tym razem, ale jeśli będziecie w tej okolicy polecamy Zalew Siemianówka, Krainę Otwartych Okiennic – czyli trzy wioski: Soce, Puchły i Trzescianke,  niezwykle klimatyczny Skit prawosławny w Odrynkach oraz cudowną cerkiew w Hajnówce.

Wakacje na Podlasiu – Białowieża – informacje praktyczne

Jadąc do Białowieży polecamy przystanek w Centrum Turystyki i Promocji „Kraina Żubra” – Budy Leśne 1a

Dostaniecie tam świetne informacje i mapki Puszczy Białowieskiej.

Choć to może wydawać się oczywiste, jednak zwrócimy Wam uwagę, że do puszczy dobrze zabrać ze sobą środki odstraszające komary. Zazwyczaj jesteśmy przygotowani na takie spotkania, ale muszę przyznać, że intensywność ich była wybitnie wysoka. Tak więc jeśli nie chcecie wspominać wycieczek jako jedną wielką ucieczkę przed komarami, polecamy się dobrze przygotować.

Na większości tras byliśmy prawie sami. W Rezerwacie pokazowym byliśmy zaraz po otwarciu i chodziliśmy po całym terenie sami. Na ścieżce Żebra Żubra spotkaliśmy już więcej osób – w większości szli w przeciwnym kierunku niż my – czyli od Białowieży do rezerwatu.

Na trasie Kosy Most spotkaliśmy TRZY osoby.

Tak więc jeśli chcecie odpocząć od tłumów zalewających góry i plaże nad Bałtykiem, Podlasie będzie zawsze dobrym wyborem!

Noclegi

Na Podlasiu byliśmy na zaproszenie Arche Siedlisko Rogacze. To wyjątkowe miejsce noclegowe – w samym środku uroczej Podlaskiej wioski Rogacze mamy bardzo wygodne domki kontenerowe, w pełni wyposażoną kuchnię i możliwość wypożyczenia rowerów.  Blisko natury – tak jak lubimy!