Home PodróżePolska Szwajcaria Rachowicka – leśna ścieżka dydaktyczna na Śląsku

Szwajcaria Rachowicka – leśna ścieżka dydaktyczna na Śląsku

Też tak macie, że do odwiedzin w jakimś miejscu zachęci Was zdjęcie? Tak właśnie „odkryłam” park leśny w pobliżu Rachowic. Piękny las z drewnianymi kładkami, mostami i ścieżką edukacyjną! Gdy tylko nadarzyła się okazja, zaraz się tam pojawiliśmy :) Odkryjemy dziś razem Szwajcarię Rachowicką, cudowne miejsce niedaleko Gliwic.

Spacerując po ścieżce docenialiśmy to, że znalazły się pieniądze, aby tak ciekawie zagospodarować ten teren. Potencjał miejsca było ogromny – wąwozy, malownicze drzewa, polanki z kudłatą trawą turzycą. Trasa jest utworzona w dolinie potoku Sierakowickiego. Ścieżka edukacyjna pod Rachowicami została udostępniona dla wszystkich w 2003 roku.

Nasz spacer zaczynamy z parkingu z wiatą piknikową. Co ciekawe, na parkingu brak oznaczeń i planu ścieżki – zazwyczaj w takich miejscach są dobrze opisane i oznakowane szlaki już na parkingu. Pierwszy drogowskaz kierujący na ścieżkę też jest całkiem dobrze ukryty.
Dlatego podpowiadamy – po wjechaniu na parking trzeba się kierować na wąską ścieżkę z lewej strony. Po kilku krokach, zaraz na początku szlaku, w słuszności wyboru utwierdzi Was tabliczka że strzałką.

Pierwsze kroki tutaj to właściwie nic ciekawego, owszem ładny las i ciekawy wąwóz.

Jednak już zaraz docieramy do pierwszej kładki i zaczyna się magia.

To co stworzyła ręką ludzka dopełnia przede wszystkim malownicze ukształtowanie terenu i natura. Są tu wiekowe drzewa ( szacowany wiek to około 150 lat), powalone, omszałe pnie, łąki porośnięte morzem turzycy.

Nie muszę wspominać, jaka jest tu frajda dla dzieci. Nasza radosna ekipa biegała po kładkach i mostach, dokładali patyki do góry chrustu i oczywiście czytali tablice edukacyjne. Czyli przy okazji zabawy możemy przemycić trochę wiedzy.

Ostatni punkt programu w tym szaleństwie mostków i kładek, to platforma widokowa. Zaraz potem wracamy szeroką drogą leśną na parking.

Dla nas to miejsce było idealnym przystankiem na trasie powrotu z rowerowego weekendu w Kaletach.

Szwajcaria Rachowicka – informacje praktyczne

Dojazd
Bez problemu traficie tu wpisując w nawigację Szwajcaria Rachowicka albo Rachowice. Leśny parking jest przy głównej drodze. Jest tam sporo miejsc. Odwiedziliśmy to miejsce w niedziele po południu i na ścieżce byliśmy sami. Dojazd z Krakowa zajmuje ponad godzinę, dlatego to dobre miejsce na przystanek w trasie jadąc gdzieś dalej.

Parking – leśny parking tuż przy początku ścieżki. Jest tam wiata piknikową i po lewej stronie od niej jest początek ścieżki.

Trasa – tylko spacerowa, z wózkiem dziecięcym może być problem – są schody. Z rowerem też nie polecamy.

Najlepszy czas na wycieczkę tutaj to zdecydowanie wiosna (będą kwitły kwiatki!). Za to jesienią będzie bajecznie kolorowo – jest tu sporo drzew bukowych.

O Szwajcarii Rachowickiej znajdziecie też na blogu FrAntki Wędrowniczki.

Ruszaj z nami w zielone – poznaj Dolinki Krakowskie!