Home PodróżePolska Beskid Mały – tajemnicze Czarne Działy

Beskid Mały – tajemnicze Czarne Działy

Znowu okazało się, że Beskid Mały jest dla nas doskonałym miejscem na szybką wycieczkę. Tym razem naszym celem były Jaskinie Czarne Działy.

Ciekawostki w Beskidzie Małym odkrywamy już od jakiegoś czasu. Jeśli szukacie pomysłów na wycieczki to mamy już na blogu dwie propozycje:

Tym razem na szlak ruszyliśmy z okolic miejscowości Las. Już kiedyś na mapie wypatrzyliśmy tutaj ciekawe miejsce – Jaskinie Czarne Działy.

Na szlak ruszamy z parkingu tuż przy głównej drodze. Przechodzimy leśną ścieżką do czarnego szlaku i wspinamy się cały czas do góry.
Na trasie, choć to grudzień, nie ma zbyt dużo śniegu. Są za to ciekawe wąwozy i skałki tuż przy ścieżce.

Na trasie mamy też piękny widok. Choć nieco ograniczony drzewami, ale szczyty wyłaniające się z mgły wyglądały przepięknie. Wracając trafiliśmy też tutaj idealnie na zachód słońca.

Gdy docieramy do zielonego szlaku skręcamy w lewo i po kilku krokach mamy tabliczkę kierującą na Czarne Działy.

Total distance: 5842 m
Max elevation: 690 m
Min elevation: 406 m
Total climbing: 319 m
Total descent: -326 m
Total time: 02:50:55
Download file: pl-sl-czarne-dzialy-kasai.eu.gpx

Tajemnicze Czarne Działy

Czarne Działy to zespół jaskiń i schronów w Paśmie Łysiny.
Faktycznie skałki ukryte w bukowym lesie wyglądają ciekawie. Ale podobno najciekawiej jest tutaj, gdy odważymy się zejść pod ziemię. Jednak jeśli nie macie doświadczenia w penetrowaniu jaskiń nie polecamy takich rozrywek. Wejścia tutaj są wąskie i tylko osoby z doświadczeniem powinny zgłębiać tutaj ten temat. Zresztą na powierzchni też jest całkiem ciekawie.
My wypatrzyliśmy zaledwie 3 niewielkie otwory, które mogły być wejściami do jaskiń. Okazuje się, że jest tutaj aż 8 całkiem sporych jaskiń. Najdłuższa z nich ma aż 64 metry ( Jaskinia Czarne Działy III ).

Tutejsze jaskinie były zbadane przez speleologów z klubu w Bielsku Białej w latach 70. Dwie jaskinie są uznane za pomnik przyrody (Czarne Działy I i Jaskinia w Czarnych Działach II ).

W pobliżu skałek zrobiliśmy szybki piknik. Jesienią zawsze zabieramy na szlak ciepła herbatę w termosie i ciasto.

Beskid Mały – jaskinie Czarne Działy – informacje praktyczne

Dojazd z Krakowa

Parking – bezpłatny

Na szlak wyruszyliśmy ok 13:00 i już po godzinie 15:00 byliśmy przy samochodzie. Trasa łatwa, przyjemna i odludna… Na szlaku spotkaliśmy tylko kilka osób.