Home PodróżePolska Jaroszowiec – nowy Rezerwat Przyrody Góra Stołowa w Małopolsce

Jaroszowiec – nowy Rezerwat Przyrody Góra Stołowa w Małopolsce

Ostatnio potwierdza się nam zasada, która też działa przy zbieraniu grzybów. Jak znajdziesz jednego borowika, rozglądaj się, bo zaraz obok będzie następny. Tak właśnie mamy teraz z wycieczkami. Naszym pierwszym borowikiem był Rezerwat Pazurek. A tuż obok niego przycupnęły dwa bardzo atrakcyjne miejsca na wycieczki. Januszkowa Góra i Góra Stołowa w Jaroszowcu.
Dzisiaj zabieramy Was na wycieczkę do Jaroszowca, szlakiem wokół Góry Stołowej.

Mam wrażenie że wszyscy, którzy lubią wyszukiwać ciekawe miejsca na odludne spacery już tu byli. Polecali Jaroszowiec na swoich blogach Frantki Wędrowniczki i Juralka na szlaku. Wreszcie i my tu dotarliśmy.

Wybierasz się do Jaroszowca? Zobacz co jeszcze możesz zobaczyć w tej okolicy:

INFORMACJA Z OSTATNIEJ CHWILI

Właśnie został utworzony Rezerwat „Góra Stołowa im. Ryszarda Malika”!
Rezerwat jest imienia Ryszarda Malika – przyrodnika i leśnika, pracownika Nadleśnictwo Olkusz. To czwarty rezerwat na terenie Nadleśnictwa Olkusz.
Dla przypomnienia – na terenie rezerwatów nie wolno schodzić z wyznaczonej trasy!

My wycieczkę w Jaroszowcu połączyliśmy z wizytą na Januszkowej Górze i w okopach pod ruinami zamku w Bydlinie.
Możecie też zmiksować wycieczkę tutaj z odwiedzinami w Rezerwacie Pazurek.

Jaroszowiec

Naszą wycieczkę zaczynamy w Jaroszowcu, a dokładnie na parkingu tuż przy sanktuarium Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. W kościele podziwiać możemy obraz Matki Bożej, który jest pomniejszoną kopią cudownego obrazu, znajdującego się w bazylice w Turynie – Valdocco. Kopię namalował Jan Szczęsny Stankiewicz, uczeń Jana Matejki.
Sanktuarium w Jaroszowcu jest też miejscem kultu świętej Joanny Beretty Molla (1922–1962), włoskiej lekarki, kanonizowanej przez papieża Jana Pawła II.

Ścieżka dydaktyczna w Jaroszowcu – Góra Stołowa

Stołowa Góra to tak naprawdę kompleks kilku zalesionych wzniesień w okolicach Jaroszowca. Należą do niego wzniesienia Maniakówka, Pod Wieżą, Ostra Góra, Stołowa Skała oraz kilka innych, bez nazwy.

Z parkingu ruszamy drogą w kierunku cmentarza i zaraz potem ścieżką, podążając za niebieskim szlakiem, do lasu.
Oznakowanie jest bardzo dobrze widoczne i już zaraz wspinamy się ku pierwszej charakterystycznej skale na szlaku. To Maniakowska Skała, która malowniczo usadowiła się na szczycie wzniesienia.

Warto pokręcić się w tej okolicy. Są tam drewniane schodki, skalna brama i co najważniejsze teraz, wiosną, całkiem sporo kwiatków.

Dalej szlak kieruje nas w malowniczy bukowy las. Gdy odbijemy z gruntowej drogi w prawo, zaczyna się znowu robić ciekawie.

Rozglądajcie się dobrze, bo oto właśnie zaczyna się prawdziwe królestwo przebiśniegów. Nasza ścieżka cały czas pnie się do góry, a po obu stronach, nawet tuż przy samej ścieżce jest całe morze przebiśniegów! Wypatrzyliśmy też w kilku miejscach wawrzynka wilczełyko.

Wzniesienie Pod Wieżą i Jaskinia Lodowa

Kolejne charakterystyczne miejsce to malownicze skałki. Tutaj też jest jaskinia – wejście jest banalnie proste – to skalny korytarz, ale uwaga, w marcu na dole było jeszcze sporo lodu.

Od tego miejsca jest moim zdaniem najbardziej malowniczy odcinek lasu. Nie ma tu wprawdzie kwiatków ( przynajmniej w marcu nie było) ale drzewa wyglądają epicko.

My dalej trzymamy się naszego niebieskiego szlaku, choć tutaj łączy się też że szlakiem czerwonym i żółtym.

Kolejne ciekawe miejsce, gdzie warto nieco się pokręcić to nieczynny kamieniołom Cieszyniec, po prawej stronie od naszego szlaku.

Teraz podążamy już w kierunku parkingu. Cała trasa to zgrabna pętelka z początkiem i końcem przy parkingu.

Byliśmy tutaj w niedzielę i na szlaki spotkaliśmy tylko trzy osoby!

Na koniec powiem Wam jeszcze, że w okolicy wyszukałam jeszcze dwa ciekawe miejsca. Następnym razem sprawdzimy, czy są równie atrakcyjne jak inne miejsca tutaj.

Stołowa Góra – Jaroszowiec – informacje praktyczne

Jaroszowiec – wieś w Małopolsce, Gmina Klucze, Jura Krakowsko-Częstochowska.

Okolica jest tak malownicza, że jest projekt utworzenia tutaj Rezerwatu Przyrody Góra Stołowa.
Używaliśmy tutaj określenia „Ścieżka Dydaktyczna w Jaroszowcu”, niestety po tablicach edukacyjnych nie zostało już nawet śladu…

Kiedy najlepiej odwiedzić Jaroszowiec i Górę Stołową?

Zdecydowanie najlepszy czas to wiosna i jesień.

Dojazd z Krakowa

To około 47 km i dojazd zajmie około godzinę.

Parking

Parking bezpłatny, przy sanktuarium w Jaroszowcu.

Nasza trasa

Cała trasa to około 6 km i spacer zajął nam ponad dwie godziny.