Home PodróżePolska Małe Pieniny – Wąwóz Homole, Wysokie Skałki i Biała Woda

Małe Pieniny – Wąwóz Homole, Wysokie Skałki i Biała Woda

Jesienią jednym z najlepszych kierunków na wycieczkę są Pieniny. Tam przepięknie wyzłacają się liście na drzewach. Jednak tym razem nie ruszyliśmy na popularne Trzy Korony czy Sokolicę. Naszym celem były Małe Pieniny.

Tym, co tak naprawdę zwabiło nas w te okolice był rezerwat Biała Woda. Początkowo mieliśmy w planach przejść z Jaworek szlakiem w kierunku przełęczy Rozdziela.
Jednak tuż przed samym wyjazdem postanowiliśmy zrobić pętelkę i nasza wycieczkę zaczęliśmy od Wąwozu Homole w Jaworkach.

Tym sposobem zrobiła się nam całkiem sporą trasa z trzema rezerwatami:
– Wąwóz Homole
– Wysokie Skałki
– Biała Woda

Jako ciekawostkę dorzucę Wam jeszcze jeden rezerwat – Zaskalskie-Bodnarówka. Jednak wstęp dla niego jest możliwy tylko po uzyskaniu zgody nadleśnictwa.

Wąwóz Homole

Wąwóz Homole chyba znają wszyscy. Nie da się ukryć, że to pieniński klasyk. Praktycznie każdy, kto odwiedza Pieniny zobaczy też Wąwóz Homole. Sama byłam tutach chyba ze trzy, albo cztery razy. Ale trzeba przyznać, było to dość dawno temu. Dlatego z tym większą radością ruszyliśmy do wąwozu na jesienną wycieczkę.

Jeśli nie widzieliście nigdy Wąwozu Homole, na pewno będziecie zachwyceni. Już na początku przywita Was charakterystyczna skała. Przy wejściu możecie też przeczytać sporo informacji dla odwiedzających.

Byliśmy na szlaku dość wcześnie. Słońce tu jeszcze nie dotarło. Tajemnicza mgła i wąwóz, który mieliśmy tylko dla siebie – to plus wczesnej godziny.

W Wąwozie Homole są malownicze skałki, wijący się potok Kamionka i metalowe mostki.
Co ciekawe, kiedyś ten teren był niemal całkiem pozbawiony drzew – w wąwozie był prowadzony wypas owiec.
Na tym terenie występuje ciekawy motyl – Niepylak Apollo. To największy z występujących w Polsce motyli – rozpiętość jego skrzydeł może dochodzić do 9 cm. Niestety Niepylak Apollo zaliczany jest do gatunków wymierających.

Koniec trasy przez wąwóz to tajemnicze Kamienne Księgi i Dubantowska Polana, gdzie są stoły piknikowe. Z Kamiennymi Księgami jest związana legenda – podobno na ich stronach zapisane są losy wszystkich ludzi na Ziemi. Jak dotąd odczytać księgi udało się tylko jednej osobie – popowi  z Wielkiego Lipnika. Jednak zaraz potem stracił on mowę i dzięki temu tajemnica losów wszystkich ludzie na Ziemi nie została wyjawiona.
Tutaj też może zakończyć wycieczkę, jeśli zaplanujcie zobaczyć tylko Wąwóz Homole. Powrót wtedy tą samą drogą, albo skręcając w lewo, tzw drogą górną przez Bukowinki do Jaworek.

Z Wąwozu Homole ruszamy dalej, w kierunku rezerwatu Wysokie Skałki i najwyższego szyty Pienin – Wysokiej.

Teraz towarzyszyło już nam słońce a promienie przeświecające przez liście tworzyły niesamowity klimat.
Jeszcze ciekawiej było, gdy wyszliśmy na otwarte łąki. Tu rozpościerał się fantastyczny widok na Trzy Korony i poranną mgłę zalegającą jeszcze poniżej.

Rezerwat Wysokie Skałki

Podążając dalej szlakiem, wchodzimy znowu do lasu i zaraz czeka nas wspinaczka po błotnistych ścieżkach. Na szczęście ciągle jeszcze jest mało ludzi na szlaku.

Wysoka, nazywana też Wysokimi Skałkami, to najwyższy szczyt Pienin – ma 1052 m n.p.m. Na trasie mamy słupki graniczne, punkty widokowe, metalowe schodki, a na końcu taras na szczycie. Tu już nie byliśmy sami niestety…
Dla tych co zbierają stemple ze szczytów ważna informacja, jest tutaj skrzyneczka w której jest pieczątka.

Ze szczytu Wysokiej roztaczał się fantastyczny widok na całą okolicę – było widać Trzy Korony, a nawet Tatry.

Gdy schodziliśmy ze szczytu, na szlaku prowadzącym do góry było już sporo osób. Na szczęście my zaraz odbijaliśmy w prawo, na  niebieski szlak w kierunku Przełęczy Rozdziela.

Kolorowy las, prawie pusty szlak i… Gigantyczne błoto!
Nie muszę wspominać, że nasza Malwinka była zachwycona.

Jednak najgorsze było przed nami. Błoto na szlaku to pestka, jednak gdy szlak gwałtownie schodzi w dół, to na błotnistym terenie jest niczym na zjeżdżalni.

Naszym główmy celem na tej wycieczce był Rezerwat Biała Woda. Niestety czas był nieubłagany i słońce zaczynało się nam już chować za drzewami.

Rezerwat Biała Woda

Gdy wreszcie dotarliśmy do Rezerwatu, słońce schowało się nam całkowicie. A szkoda. Jedynie na szczytach skałek było widać ostatnie promienie zachodzącego słońca. Szczególnie malowniczo prezentuje się tutaj Smolegowa Skała i przepływający u jej podnóża potok.

Biała Woda to niezwykle ciekawe miejsce. Mamy tu ciekawe skałki, wijący się potok, wodospad i dwie bacówki. Biała Woda to jeden z pienińskich wąwozów, położony w dolinie potoku Biała Woda oraz jego dopływu Brysztańskiego Potoku. Znajdujące się tutaj, charakterystyczne skałki maja swoje nazwy: Czerwona Skałka (Skała Sfinks), Konowalskie Skały, Bazaltowa Skałka
Ciekawa jest też historia tego miejsca.
Kiedyś Biała Woda (Bila Woda, Біла Вода) była miejscowością zamieszkałą do 1947 roku przez Rusinów Szlachtowskich, należących do grupy określanej jako Łemkowie. Wieś liczyła około 100 domów. Po II wojnie światowej, w ramach Akcji „Wisła” cała ludność wsi została wysiedlona, a domy spalone. Teraz możemy doszukać się tylko fundamentów domów i gdzieniegdzie rosną drzewa owocowe, kiedyś rosnące w przydomowych sadach.
Ocalał za to charakterystyczny dla kultury dawnych mieszkańców drewniany krzyż, z figurą Chrystusa wyciętą z blachy.
Obecnie na terenie Białej Wody jest kilka domów i dwie bacówki.

Gdy docieramy do zabudowań przy głównej drodze, czeka nas jeszcze jedna ciekawostka.
Na początku zaciekawił nas most imienia Nigela Kennedy’ego. Z tablicy opodal dowiedzieliśmy się, że mieści się tutaj ciekawa instytucja – Muzyczna Owczarnia.

Do samochodu docieramy, gdy robi się już prawie ciemno.

Małe Pieniny – informacje praktyczne

Wąwóz Homole – wstęp bezpłatny

Parking
Niedaleko wejścia do Wąwozu Homole – 15 zł za cały dzień.

Możecie też parkować przy Rezerwacie Biała Woda  – tam automat parkingowy ze szlabanem – płacicie w zależności jak długo parkujecie.