Home PodróżePolskaKraków i okoliceDolinki Krakowskie Wąwóz Ostryszni i Dolina Dłubni – ciekawe miejsca niedaleko Krakowa

Wąwóz Ostryszni i Dolina Dłubni – ciekawe miejsca niedaleko Krakowa

Czasem mam wrażenie, że większość ciekawych dolinek i wąwozów w okolicach Krakowa już widzieliśmy. I zawsze wtedy wynajdujemy coś nowego. Poznajcie Wąwóz Ostryszni w Imbramowicach – idealne miejsce na jesienny spacer.

Od dawna udowadniamy, że okolice Krakowa to niezgłębiona skarbnica ciekawych miejsc na wycieczki.

Tak było i tym razem – ruszamy do Doliny Dłubni, do Imbramowic.
Już kiedyś odkrywaliśmy te okolice – są tam cudowne źródła i ciekawe zabytki.
Więcej o Dolinie Dłubni znajdziecie TUTAJ:

Tym razem naszym celem był Wąwóz Ostryszni.

Naszą wycieczkę zaczynamy z parkingu przy cmentarzu w Imbramowicach.
Już tutaj jest ciekawie. Jest charakterystyczna kapliczka latarniowa, klasztor i całkiem niedaleko do Źródła Hydrografów.

Imbramowice

Jak już wspomniałam, sama miejscowość jest ciekawa. Sporo ciekawostek o Imbramowicach poznamy z tablicy, która jest niedaleko naszego parkingu. Wieś Imbramowice leży w Dolinie Dłubni i jest jedną z najstarszych w okolicy – wzmianki o niej pochodzą z 1198 roku. Początkowo miała nazwę Dłubnia, a następnie otrzymała nazwę Imbramowice od imienia Imbrama, założyciela grodu Wiślan na pobliskim wzgórzu.
Są tu dwa wyjątkowe kościoły – parafialny pw. Świętego Benedykta Opata i klasztornego pw. Świętego Piotra i Pawła przy klasztorze Sióstr Norbertanek. Co ciekawe klasztor został ufundowany w 1222 roku przez Imbrama i jego siostrzeńca, biskupa Iwo Odrowąża.

Wąwóz Ostryszni

Nasz szlak, czarny, zaczyna się pomiędzy cmentarzem a izbą regionalną.
Nie trudno tam trafić – są oznaczenia na drzewach – idziemy w stronę pól, a następnie skręcając, kierujemy się do lasu. Na trasie mamy skałki, niestety schowane pomiędzy gęstymi drzewami. Na szczęście są prześwity. Są tu też wydeptane ścieżki, tuż przy skałach. Wąwóz Ostryszni to atrakcyjne miejsce do wspinaczki. Skałki mają zabezpieczenia i każda ciekawa skałka ma swoją nazwę. Mamy więc na trasie – Sanatorium, Pocisk, Wielką Ostryszniańska, Fortepian, Kowadło, Cieplarnie i Organy.

Co ciekawe, nie spotkaliśmy tu zbyt wielu spacerowiczów, za to na trasie było kilka grup wspinaczy.

Z Wąwozem jest też związana historia – to tutaj toczyła się bitwa pomiędzy oddziałami powstańczymi a wojskiem rosyjskim, w czasie Powstania Styczniowego, 15 sierpnia 1863 roku.

Tutejszy las jest wyjątkowo piękny jesienią. Podążając czarnym szlakiem dochodzimy do końca lasu i tu zawracamy.
Jednak w lesie widzieliśmy też inne ścieżki –  można wycieczkę jeszcze bardziej urozmaicić.

Wąwóz Ostryszni – informacje praktyczne

Dojazd z Krakowa

Z Krakowa to krótka wycieczka – to około 35 km i pojedziemy 40 minut.

Wąwóz Ostryszni – nasza trasa

Więcej ciekawostek pod Krakowem i pomysły na wycieczki znajdziecie tutaj: